یکشنبه, 12 شهریور 1396 ساعت 09:37

جزئیاتی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان

دومین نشست تخصصی صادرکنندگان غیرنفتی با حضور سرپرست گمرک ایران، مسئولان و مقامات سازمان‌های همجوار و صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی برگزار شد.

جلسه‌ای که فرود عسگری سرپرست گمرک ایران، به دنبال مسائل مطرح شده در نخستین نشست و با هدف گفت‌وگوی رو در رو برای حل هر چه سریعتر مشکلات صادرکنندگان غیرنفتی به ویژه روسیه و قطر پای مسئولین و مقامات سازمان‌های همجوار را به این نشست باز کرد. عسگری از برخی مدیران و معاونین سازمان‌ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشاورزی، سازمان توسعه تجارت، انجمن‌های مرتبط با حمل‌ونقل خواست تا با حضورشان برای حل مشکلات صادرکنندگان غیرنفتی چاره‌جویی کنند.
سرپرست گمرک ایران در این نشست تمرکز بر صادرات غیرنفتی به قطر و روسیه را در حال حاضر مهم‌ترین موضوع برای صادرکنندگان غیرنفتی دانست و گفت: شرایط باید برای صادرکنندگان ما فراهم شود و ما نباید اجازه دهیم رقبای ما بازارهای این کشور را فتح کنند. او به صادرکنندگان و مسئولین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حاضر در جلسه یادآوری کرد باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببریم و از تجربه‌های گذشته درس گرفته و زمان را از دست ندهیم.
سرپرست گمرک ایران به مزیت‌های صادراتی ایران به قطر اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه مصالح ساختمانی و کشاورزی ظرفیت قابل توجهی برای صادرات به قطر دارد و گمرکات بوشهر از آنجا که کوتاه‌ترین مسیر را به این کشور دارد می‌تواند مرکز صادرات ایران به قطر باشد. فرود عسگری ایرانیان مقیم قطر را دیگر پتانسیل برای تسریع بخشیدن به این فرآیند عنوان کرد و گفت: هموطنان ما در قطر از طبقه ثروتمند و توانمند این کشور هستند و می‌توانند برای استفاده هر چه بهتر از این فرصت با ما مشارکت و همکاری کنند.

راه هموار گمرک برای صادرات
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این نشست با تشکر از سرپرست گمرک ایران برای برگزاری نشست تخصصی صادرکنندگان به روسیه و قطر، از گمرک به عنوان یکی از معدود سازمان‌هایی نام برد که با عملکردی فراجناحی تمام تلاشش را برای حل مشکلات صادرکنندگان به کار بسته و همکاری کامل با صادرکنندگان دارد، گفت: هیچ مانعی از سوی گمرکات با الکترونیکی شدن صادرات برای ما وجود ندارد ومشکلات و چالش‌های ما خارج از این نهاد و با دیگر سازمان‌هاست. این فعال اقتصادی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل و بالا بودن هزینه‌ها در این حوزه انتقاد کرد که گلایه اغلب صادرکنندگان غیرنفتی بود. حسین نورانی گفت: دولت باید برای بهبود وتکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل آستین بالا زده و آنها را تجهیز کند. او در این باره گفت: اگر توسعه صادرات اولویت کشور ماست، باید هواپیمای کارگو داشته باشیم.
معاون دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در تأیید صحبت‌های صادرکنندگان هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور را بالا دانست و گفت: گمرک درخصوص تسهیلات به روسیه و ایجاد کریدور سبز گمرک، از تمامی امکاناتش برای ایجاد تسهیلات استفاده کرده و این تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار داده است، اما بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل، رقابت‌پذیری صادرکنندگان ما را کاهش داده و تنها 4 درصد از آنچه تولید می‌کنیم صادر می‌شود.
شاهرخ شجری گفت: ما به 4000 کامیون یخچالدار نیاز داریم در حالی که هم‌اکنون 500 کامیون در اختیار داریم و این کمبودها باعث شده است صادرکنندگان نتوانند از تسهیلات ایجاد شده به درستی استفاده کنند. وی گفت: ما باید اجازه دهیم کامیون‌های خارجی و کانتینرهای دست دوم وارد شوند تا شرایط حمل‌ونقل تغییر کرده و با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل صادرکنندگان ما امکان رقابت داشته باشند. شجری حمایت دولت و تدوین برنامه‌های بلندمدت را، برای ایجاد زنجیره‌های صادراتی ضروری دانست.

طرح‌های مردم محور و پایین آمدن کیفیت کالاهای صادراتی
سید مظفر عبداللهی مدیرعامل کشت و صنعت روژین تاک نیز مانند دیگر صادرکنندگان شرکت‌کننده در این نشست بر بالا بودن هزینه‌های حمل‌ونقل تأکید کرد و ضمن اشاره به تسهیلات قابل توجه ایجاد شده از سوی گمرک، در تشریح دیگر چالش‌های صادرات گفت: متأسفانه در صادرات به کیفیت کمتر توجه می‌شود و ما اجازه می‌دهیم هر کالایی با هر کیفیتی از کشور خارج شده و علاوه بر این کیفیت برخی کالاها در یک بازه زمانی صادرات، تغییر کرده و کاهش پیدا کند. متأسفانه این طرح‌هایی که با عنوان مردم محور مطرح می‌شود، خانمان‌برانداز است و همین نگاه باعث شد ما در بازار روسیه کم رنگ ظاهر شویم.
وی شناسایی بازار قطر را پیش از ورود ضروری دانست و در انتقادی ارزشگذاری کالاها از سوی این سازمان را بالا دانست که البته با توضیح نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی روبه‌رو شد که یادوری کرد، گمرک ارزشگداری را برمبنای رقم‌های گفته شده از سوی تشکل‌ها اعلام می‌کند.
روشن یکتا مدیرعامل شرکت تجارت سبز روشن که سابقه طولانی در تجارت با روسیه دارد، بازار روسیه را برای پذیرش کالاها و محصولات ایرانی کاملاً آماده دانست و گفت: ما باید از تمامی امکانات صادراتی خود استفاده کنیم. متأسفانه بسیاری از صادرکنندگان به بازار روسیه آشنایی درست ندارند و همین مسئله مانع از آن شده بتوانند از تسهیلات گمرکی قابل توجهی که ایجاد شده استفاده کنند.
همچنین معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست از ایجاد تسهیلات ویژه سازمان بنادر برای صادرکنندگان به قطر در روزهای آینده خبر داد. روانبخش بهزادیان گفت: کشتی‌هایی که از بندر بوشهر و شهید رجایی در حوزه خلیج فارس ترانشیپ کنند می‌توانند، از تخفیفات 90 درصدی سازمان بنادر استفاده کنند. به گفته این مقام سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از اعطای وام با بهره بسیار پایین خبر داد که شناورهایی که در این مسیر تردد می‌کنند می‌توانند از آن استفاده کنند.
برخی صادرکنندگان در این نشست از وجود مشکلاتی برای صادرات به عراق و افغانستان نیز انتقاد کردند. در پایان این نشست که بیشتر بر طرح مشکلات و موانع از سوی سازمان‌های همجوار گمرک به‌خصوص حمل‌ونقل و مجوزها و محدودیت‌های کشاورزی پرداخته شد، فرود عسگری سرپرست گمرک ایران مسائل مطرح شده از سوی صادرکنندگان و گزارش مقامات و مسئولین سازمان‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: درخصوص مشکلات صادرکنندگان به عراق و افغانستان، موضوعات مطرح شده به وزارت امور خارجه منتقل خواهد شد و از آنجا که وزیر امور خارجه دیپلماسی خوبی در منطقه برقرار کرده است، امیدوار به حل مشکلات با این دو کشور هستیم. برخی صادرکنندگان با بیان اینکه مشکلات مطرح شده اغلب با سازمان‌های دیگر است و چه ضمانتی برای مساعدت گمرک برای حل این مشکلات وجود دارد، گفت: مشکلات صادرکنندگان جمع‌بندی و به دکتر کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه خواهد شد تا در شورای گفت‌وگو مطرح و راهکارهایی با مشورت بخش خصوصی اتخاذ گردد.

خواندن 1214 دفعه
Top