چهارشنبه, 06 دی 1396 ساعت 09:51

گزارش عملکرد گمرکات سجافی و دلوار منتشر شد

گمرک ایران گزارش عملکرد گمرکات سجافی و دلوار را در سالجاری منتشر کرد ....

بر اساس این گزارش ؛ اسکله و تاسیسات بندر سجافی در 30 کیلومتری شهرستان هندیجان قرار دارد . اسکله سجافی صیادی است و صرفا امکان تردد انواع لنج در این اسکله وجود دارد و امکان تردد کشتی کانتینری حتی برای یک فروند هم در این بندر کاملا منتفی است . بر اساس عملکرد گمرک سجافی در 9 ماهه امسال این گمرک تنها 22 اظهارنامه ورود قطعی داشته و مجموع واردات قطعی از این گمرک به 70 تن هم نمی رسد . و در بخش کالاهای ملوانی بر اساس مجوز هیات وزیران در 9 ماهه ابتدایی سالجاری اجازه واردات حدود 800 هزار دلار کالای ملوانی تحت نظارت بنادر و دریانوردی و نیروی انتظامی از سوی گمرک سجافی به مردم محروم منطقه داده شده و  این میزان کالا با 1343 پته گمرکی وارد منطقه شده است و اسناد و اطلاعات این کالاها در گمرک و بنادر و دریانوردی این منطقه موجود است .
این گزارش در ادامه می افزاید ؛ دِلوار شهری است بندری بر کرانهٔ خلیج فارس در استان بوشهر ایران و دلوار مرکز بخش دلوار شهرستان تنگستان است. شهر دلوار در جنوب خاوری شهر بوشهر و در فاصلهٔ کمی از دماغه هلیله قرار گرفته‌است .
امکانات بندر دلوار هم برای تردد لنج ها فراهم شده و امکان تردد کشتی کانتینری در دلوار وجود ندارد و صرفا اجازه انجام تشریفات کالای ملوانی در این گمرک وجود دارد . مهم تر اینکه در روند ترخيص كالا در اين گمرك ابتدا دريابانی و اداره بندر و نيروی انتظامی و در آخر گمرك نقش دارند و همچنين تمام نهادهاي نظارتی نيز مداوم در حال رصد كردن فعالیت های بندر دلوار بوده و هستند . با این حساب اگر کالایی به شكل قاچاق کامیونی خارج شود يعنی تمام اين سازمانها در اين كار شركت دارند و باید کاملا این ادعای نادرست را رد کرد . متاسفانه به دليل نبود زير ساختهاي لازم كار تخليه و بارگيری در اين بندر صیادی به شكل سنتی و دستی انجام مي شود حال بايد پرسيد چگونه حجم بالاي كالا با هزاران کامیون و کانتینر امكان تخلیه و بارگیری و  ترخيص از گمرك دلوار را دارد؟
و در آخر اینکه گمرك دلوار با توجه به اينكه اجازه ترخيص كالا به شكل تجاري را ندارد تنها بر اساس مصوبه های مربوط به ته لنجی اقدام به ترخيص كالا مي كند و در سه ماه اول به طور ميانگين روزانه سه شناور اقدام به تخليه و ترخيص طبق مصوبه هيات دولت و با نظارت بنادر و دریانوردی ، نیروی انتظامی و گمرک كرده و سه ماه دوم نيز به دليل اعلام مصوبه جديد و عدم تمكين لنجداران از اين مصوبه هيچگونه فعاليتی در اين گمرك اتفاق نيفتاده است.
سهمیه های ملوانی وفق قانون و بر اساس مصوبات هیات وزیران برای گمرکاتی که رویه ته لنجی دارند در نظر گرفته می شود و گمرکات دلوار و سجافی مشمول معافیت های ته لنجی بر اساس مصوبه هیات وزیران هستند . در حال حاضر دولت در حال ساماندهی کالاهای ته لنجی است و دستورالعمل جامعی در این خصوص تدوین و به گمرکات ابلاغ شده تا واردات این کالاها نیز زیر چتر سامانه جامع گمرکی انجام پذیرد و به همین منظور سه ماه است که از ورود هر گونه کالایی تحت عنوان ملوانی یا ته لنجی در سجافی و دلوار جلوگیری شده است .

خواندن 2696 دفعه
Top