چهارشنبه, 06 دی 1396 ساعت 10:02

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران

این روزها که بحث عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم داغ است و سازمان‌های دولتی با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها، کارنامه خود را در معرض قضاوت مردم قرار می‌دهند، مناسب دانستم راجع به اقداماتی که در این مدت د...

همانطور که می‌دانید گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای کار دولت یازدهم یک پروژه بسیار مهم و تأثیرگذار تحت عنوان سامانه جامع امور گمرکی را به منظور مکانیزه کردن رویه‌های گمرکی با استفاده از کارشناسان خبره و متخصص گمرک و همکاری دانش‌پژوهان جوان دانشگاه تهران کلید زد و با هزینه‌ای بسیار کمتر از پیشنهاد سازمان‌های خارجی، به اصلاح رویه‌های سنتی و عمدتاً ناکارآمد گذشته پرداخت. اکنون که حدود سه سال از اجرای این طرح می‌گذرد به اعتراف و اذعان همه کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل گمرکی و تجاری (داخلی و خارجی)، آنچه که در گمرک ایران طی این مدت در جهت مکانیزه کردن رویه‌های گمرکی صورت گرفته خارج از حد انتظار و در مواردی بی‌سابقه بوده و گواه آن هم در وهله اول رضایت خدمت‌گیرندگان از گمرک در مرحله بعد، تمجید و تحسین مسئولان مختلف کشور و همچنین تأکید چند باره دبیرکل سازمان جهانی گمرک در سفر اخیر وی به تهران است.
بالاترین مقام گمرکی جهان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای سامانه جامع امور گمرکی، ضمن ابراز شگفتی از پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی در مدتی کمتر از سه سال پیشنهاد کرد که تجارب ایران در مورد گمرک الکترونیکی در اختیار گمرکات سایر کشورها نیز قرار گیرد. این موضوع با توجه به اینکه آقای میکوریا بیش از 30 سال تجربه گمرکی در کشور ژاپن داشته و حدود 10 سال در یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی جهان حضور دارد، حائز اهمیت است.
خوشبختانه در حال حاضر علی‌رغم همه مشکلات و تنگناهای مالی و اداری و نیز دشواری‌های مربوط به هماهنگی‌های بین سازمانی، ما موفق شدیم تمام رویه‌ها و روش‌های کاری در گمرک را به طور کامل الکترونیکی کنیم که شرح آن به تفصیل و در همین نشریه در قالب "گزارش پیشرفت برنامه‌های 100 روزه گمرک" به چاپ رسیده است.
 در بیان اقدامات 100 روزه گمرک، خاصه در بحث مبارزه با قاچاق می‌توان گفت که طی مدت مزبور با استفاده از سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی چند اتفاق ویژه رخ داده است که به طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنم:

1- افزایش نسبی تجهیزات و دستگاه‌‌های کنترلی و به‌کارگیری سگ‌های موادیاب در گمرکات مرزی به‌خصوص گمرکات منطقه شمال غربی کشور منجر به رشد کم‌سابقه کشفیات مواد مخدر، قاچاق کالا و قاچاق انسان شده است و آمارهای موجود حاکی از کشف 50 تن مواد مخدر در خلال ماه‌های گذشته در گمرکات کشور بوده است.
2- علی‌رغم کاهش حجم واردات کشور نسبت به سالهای قبل از راه اندازی سامانه جامع گمرکی ، امسال نیز شاهد افزایش درآمدهای گمرکی تا حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده‌ایم که این امر تا حدود بسیار زیادی نتیجه پیاده‌سازی سامانه‌های الکترونیکی، همکاری نزدیک‌تر و مطلوب‌تر سازمان‌های همجوار و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با آنان و مسدود کردن راه‌های سوءاستفاده و تخلف در گمرک بوده است.
3- شاخص‌های مربوط به عملکرد گمرک در بحث تجارت فرامرزی بهبود یافته و کسب رتبه‌های ممتاز بین‌المللی از سوی این سازمان درخصوص مبارزه و کشف مواد مخدر و قاچاق کالا که البته فرآیندی تدریجی بوده و از اواسط فعالیت دولت یازدهم و دولت دوازدهم شکل گرفته نشان می‌دهد که تصمیم و اقدامات گمرک برای مقابله با قاچاق جدی است. بازتاب این اقدامات در یکصد روز نخست فعالیت دولت دوم آقای روحانی نمود بیشتری داشته است.
در مورد موفقیت‌های گمرک طی یکصد روز اول دولت تدبیر و امید می‌توان موارد پرشمار دیگری را نیز بیان کرد، اما به همین اندازه اکتفا کرده و تأکید می‌کنم برای من و همکارانم در گمرک جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار است که بتوانیم راهی را که جناب آقای کرباسیان با مشقت و سختی زیاد در مدت تصدی‌شان در گمرک جهت پیاده‌سازی پروژه ارزشمند گمرک الکترونیکی و یکی از مصادیق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی طی کردند ادامه دهیم و به‌نوبه خود موجبات سربلندی و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنیم.

خواندن 2710 دفعه
Top