چهارشنبه, 18 اسفند 1395 ساعت 12:13

قاچاق زیر ذره بین گمرک

گمرک ایران مدت‌هاست که به عنوان یکی از بازوهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جریان کشفیات کالاهای قاچاق قرار گرفته و اکنون این دستگاه سیاستگذار برای مبارزه با تجارت غیرقانونی، از عملکرد دستگاه اجرایی همکارش بسیار راضی است .

گمرک ایران مدت‌هاست که به عنوان یکی از بازوهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جریان کشفیات کالاهای قاچاق قرار گرفته و اکنون این دستگاه سیاستگذار برای مبارزه با تجارت غیرقانونی، از عملکرد دستگاه اجرایی همکارش بسیار راضی است و می‌گوید اتفاقات بی‌نظیری از سوی گمرک در حوزه کشف کالاهای قاچاق اتفاق افتاده است و اکنون براساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد میزان برآوردی از ورود و خروج کالاهای قاچاق در کشور در سال 1395 به حدود 12 میلیارد دلار برسد. این یعنی 20 درصد کاهش در حجم کالاهای قاچاق، چراکه باندهای سازمان‌یافته قاچاق چند وقتی هست که از هم پاشیده‌اند. حال حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید رمز موفقیت این عملکرد را می‌توان در الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی با استقرار سامانه جامع یکپارچه گمرکی و تبادل اطلاعات با سازمان‌های همجوار از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک دانست.
حقیقی می‌گوید: افزایش درآمدهای گمرک از هفت هزار میلیارد تومان به 14 هزار میلیارد تومان در سال 1394 و رشد 30 درصدی درآمدهای گمرکی در سال‌جاری حکایت از این موفقیت دارد، ضمن اینکه زمان ترخیص کالا از گمرک از 26 روز به چهار روز کاهش یافته و اکنون، شاهد افزایش کشفیات گمرک در مبادی گمرکی هستیم. شاید رمز موفقیت این عملکرد را بتوان در الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی با استقرار سامانه جامع یکپارچه گمرکی و تبادل اطلاعات با سازمان‌های همجوار از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک دانست.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است: استقرار پنجره واحد و گمرک الکترونیکی، الکترونیکی کردن اسناد گمرکی، اعلام ارزش واقعی کالاهای مکشوفه قاچاق، تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت و نیز تبادل اطلاعات با سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق ازجمله این تکالیف است، ضمن اینکه گمرک مکلف شده تا اسناد خود را به اسناد حمل‌ونقل متصل کند.
به گزارش  تجارت فردا ، حقیقی بیان کرد : عملکرد گمرک را در حقیقت در دو حوزه کلی باید مورد کنکاش و بررسی قرار داد، یک بخش آن در حوزه تسهیل تجارت قانونی است که باید بگوییم گمرک چه اقداماتی در راستای تسهیل تجارت قانونی انجام داده که خروجی این تسهیل، قاعدتاً پیشگیری از قاچاق کالا را دربرمی‌گیرد. در حوزه تسهیل تجارت قانونی، گمرک گام‌های خوبی را در دو سه ساله اخیر برداشته که ازجمله آن، پیاده‌سازی پنجره واحد امور گمرکی و سامانه جامع تجارت فرامرزی است که در امور گمرکی توانسته  است تا حدود قابل ملاحظه‌ای، فرآیند تجارت فرامرزی کشور را در دو بخش واردات و صادرات کشور تسهیل کند، به نحوی که به اذعان فعالان اقتصادی، اکنون ایستایی بار در گمرکات کشور کاهش یافته و از متوسط بیست و چند روز در سال 1392 به حدود سه تا چهار روز در سال‌جاری کاهش یافته است که قاعدتاً این تسهیل می‌تواند در قیمت تمام شده صادرات و واردات، اثر مطلوبی داشته باشد و کاهش قیمت تمام شده واردات، به طور طبیعی صرفه تجارت قانونی را افزایش می‌دهد و می‌تواند کالاها را قابل رقابت کند.
وی افزود: واقعیت این است که تجارت قانونی تسهیل شده و در مقابله با تجارت غیرمجاز و غیرقانونی با قاچاق قرار گرفته که گمرک با برنامه‌های خود، این امکان کار را تسهیل کرده است. غیر از بحث سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد امور تجاری، گمرک ایران تجهیزات خوبی را در دو سه سال اخیر به خدمت گرفته است. به این معنا که مجموعه ایکس‌ری‌هایی که این دستگاه اجرایی به خدمت گرفته و تسهیلاتی که برای ترانزیت کالا در نظر گرفته است، شرایط مطلوبی را رقم زده است، به نحوی که ترانزیت کالا سرعت گرفته و سهولت کار هم بالا رفته است، در عین حال ردیف‌های تسویه نشده ترانزیتی، به حداقل رسیده است. در این میان باید توجه داشت که در سال 1392 حدود هزار ردیف تسویه نشده ترانزیتی در کشور داشتیم؛ ولی این عدد در سال 1394 به کمتر از 100 ردیف رسیده و انتظار می‌رود که در سال‌جاری نیز این ردیف‌ها حتی به کمتر از تعداد انگشتان دو دست برسد. این تسهیل دومی یا به تعبیر دقیق‌تر تسهیل سومی است که رخ داده است و نتیجه این اقدامات علاوه بر اینکه تجارت قانونی را تسهیل و با صرفه کرده است، منجر به این شده که  توان شناسایی و کشف تخلفات از سوی مجموعه گمرک، افزایش یابد. این بخش دوم از کارهایی است که گمرک انجام داده است. البته بخش نخست در حوزه پیشگیری بوده که مبتنی بر تسهیل تجارت خارجی و فرامرزی بوده و در جهت روان‌سازی جریان تجاری کشور با بهره‌گیری از مجموعه سیستم‌های الکترونیکی و هم الکترومکانیکی مثل ایکس‌ری‌هاست. از طرف دیگر، این دستگاه اجرایی توانسته درحوزه مقابله با قاچاق یعنی بخش دوم کار و مسئولیت خود هم، واجد آثار قابل ملاحظه‌ای باشد، به نحوی که مجموعه کشفیات گمرک در دو تا سه سال اخیر، همواره روند صعودی داشته و اساساً کشفیات کالای قاچاق در سال‌جاری رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده که یکی از دلایل عمده این است که دستگاه‌های کاشف مثل وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز متکی بر داده‌های پایگاه داده گمرک بوده و توان کشف آنها افزایش پیدا کرده است.
حقیقی تأکید کرد: از این جهت نه تنها گمرک درحوزه وظایف خود یعنی مقابله با قاچاق توفقیات قابل ملاحظه‌ای داشته، توانسته به توفیقات بی‌سابقه سایر دستگاه‌های کاشف ازجمله نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات کمک کند. در یک کلام، به سبب اینکه نوع فرآیندهای گمرک، الکترونیک شده، امروز این دستگاه در شرایطی است که اگر قاچاقچی حتی کالا را از گمرک عبور بدهد، نباید احساس ایمنی کند و باید همواره نگران باشد، به این معنا که حتی اگر کالای قاچاق از گمرک هم عبور کند و در بازار به فروش رفته باشد، کشف شود و با آن برخورد مناسب صورت گیرد، این کار هم در نتیجه بررسی و تقاطع‌گیری مجموعه اطلاعاتی که در گمرک ثبت و ضبط شده، صورت می‌گیرد و قاچاق بودن آن کالا کشف می‌شود، در نهایت فرآیند به نحوی پیش خواهد رفت که با عناصری که مبادرت به قاچاق کالا کرده است، برخورد شود.
حقیقی ادامه داد: در این میان خود گمرک توفیقات قابل ملاحظه‌ای داشته و دستگاه‌های کاشف، کشفیات خوبی در کشور داشته‌اند و امسال انتظار داریم که مجموعه کشفیات کشور به رقمی بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برسد که رقم بسیار بی‌نظیری است و از این طریق، انتظار داریم نسبت کشف قاچاق از حدود سه درصد به بالغ بر 25 درصد برسد، پس 25 درصد کالایی که در کشور قاچاق شده است، در سال‌جاری کشف شده است که این رکوردی در شرایط کنونی است که گمرک نیز در این مسأله دخیل بوده است. 

 

خواندن 1357 دفعه
Top