سه شنبه, 15 فروردين 1396 ساعت 16:17

رشد 52درصدی درآمد گمرکات استان هرمزگان

ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی از افزایش52درصدی درآمد گمرکات استان هرمزگان خبر داد.

علیرضا دشتانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی با قاچاق کالا و ساماندهی واردات اظهارداشت: این دغدغه نه تنها در سال جاری بلکه از سال‌های قبل در دستور کار است و مبارزه جدی با این پدیده ناهنجار شروع شده و گمرک نیز تمام تلاش و اهتمام خود را برای مقابله با قاچاق سازمان یافته خواهد داشت تا این دغدغه رفع شود.
ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به نوین شدن شیوه‌های قاچاق و استفاده از ابزارهای پیشرفته برای مبارزه با ورود کالاهای مشکل‌دار به کشور گفت: شیوه‌های سنتی و کاغذی پاسخگوی نیازهای امروز نیست. در همین راستا یکی از اقدامات صورت گرفته راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی بوده که در گمرکات کشور به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین سکوی صادرات و واردات کشور عمل می‌کند.
وی تاکید کرد: دغدغه قاچاق در سال‌های اخیر که در دستور کار و اولویت قرار گرفته و برای جلوگیری از آن باید سازمان‌ها در کنار هم، با هم‌افزایی و تعامل بیشتر و در نظر گرفتن منافع ملی همکاری داشته باشند.
دشتانی با بیان اینکه رویکردهای جدید در برخورد با قاچاقچیان و کالاهای آنها باید اعمال شود، تاکید کرد: نباید در جامعه سوء استفاده کنندگان و قاچاقچیان آسایش و آرامش داشته باشند بنابراین ضرورت استفاده از ابزارهای بازدارنده کافی و قاطع در همکاری دیگر قوا اهمیتی اجتناب ناپذیر دارد.
ناظر گمرکات استان هرمزگان با تاکید بر اینکه گمرکات استان برای ورود کالای قاچاق ناامن خواهد بود؛ به همکاری گمرک و نیروی انتظامی در راستای تکمیل چرخه پروژه پنجره واحد تجارت فرامرزی اشاره کرد و گفت: گلوگاه استراتژیک شهید میرزایی استان هرمزگان مهمترین گلوگاه اقتصادی کشور است که محل عبور 54 درصد کالاهای وارداتی و ترانزیت به کشور بوده و میانگین به صورت روزانه بیش از 4 هزار کانتینر و غیر کانتینر از این گلوگاه عبور می‌کنند.
وی ادامه داد: از سال 94 پروانه‌های عبوری گمرک اجرایی به صورت اعتبار سنجی پیامکی در این گلوگاه استعلام شده تا وضعیت کالای حمل شده مشخص شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته راه‌اندازی سامانه پلیس در گلوگاه استراتژیک شهید رجایی در جهت رفع نقاط ضعف برای مبارزه با قاچاق کالا بوده که با همکاری نیروی انتظامی اجرایی خواهد شد و در روزهای آینده به صورت رسمی افتتاح می‌شود.
دشتانی تصریح کرد:  درآمد گمرکات استان هرمزگان در حالی محقق شده که واردات کاهش یافته و به نسبت سال 94 حدود 52 درصد رشد نشان می‌دهد که ناشی از شفافیت عملکرد در گمرک است.
وی میزان صادرات در سال 95 را به لحاظ ارزش دلاری 11 میلیارد و 141 میلیون و 838 هزار دلار دانست و افزود: این موضوع نسبت به سال 94 حدود 44 درصد رشد دارد و همچنین در بخش واردات 19 میلیارد و 44 میلیون و 551 هزار دلار کالا به کشور وارد شده که به لحاظ ارزش 14 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین سهم ترانزیت داخلی 5 درصد کاهش یافته و ترانزیت خارجی 33 درصد رشد دارد.
مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس ادامه داد: عمده صادرات گمرکات استان به کشورهای امارات، چین، هند و ترکیه با کالاهایی نظیر سنگ گچ ، سنگ مس و کنسانتره، سنگ آهن و کنسانتره است و اقلام وارداتی نیز از کره، امارات، چین، تایلند و هند شامل کالاهایی مانند خطوط راه‌آهن از آهن یا فولاد، برنج، کاغذ، مقوا و دیگر محصولات است.

خواندن 1479 دفعه
Top