سه شنبه, 15 فروردين 1396 ساعت 16:19

رکورد درآمدهای گمرکی کشور شکسته شد

رکورد درآمدهای گمرکی شکسته شد و گمرک موفق شد در دولت یازدهم بالاترین میزان درآمد را طی سال ۱۳۹۵کسب نماید.

عملکرد درآمدی گمرک در زمینه حقوق ورودی در سال گذشته بالغ بر ۱۸۱هزار میلیارد ریال بوده که این مبلغ وصول و به حساب خزانه واریز شده که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۱ درصد افزایش داشته است.
ثبت رکورد جدید درآمدهای گمرکی موجب شد تا محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور طی روزهای اخیر در نامه ای به رییس جمهوری افزایش قابل توجه درآمدهای گمرکی در سال ۱۳۹۵ را طی سالهای اخیر بی سابقه توصیف و از رییس جمهور تقاضا نماید تا از همکاران پرتلاش گمرک که در تحقق این وضعیت کم نظیر موثر بوده اند به نحو شایسته ای تقدیر بعمل آید.
کارنامه عملکرد گمرک در بخش درآمدی نشان می دهد این سازمان علاوه بر موفقیت در وصول حقوق ورودی در بخش وصول عوارض و سایر درآمدها نیز توفیقات قابل توجهی داشته است.
وصول عوارض برای وزارتخانه ها،سازمان های دولتی و یا سازمان های عمومی غیر دولتی مانند وزارتخانه های بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداریها، جمعیت هلال احمر و اخذ دهها عوارض دیگر از جمله اقدامات گمرک در حوزه وصول عواید دولت بوده است که میزان وصولی گمرک برای سایرسازمانها در سال ۹۵بالغ بر ۱۳هزارمیلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال ۹۴ در این بخش نیز بیش از ۳۸ درصد افزایش داشته است.
همچنین عملکرد گمرک در بخش وصول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی که در ردیف درآمدی سازمان مالیاتی درج می گردد در سال ۹۵ بیش از ۱۰۱هزار میلیارد ریال بوده که در سال ۹۵ از این حیث نیز عملکرد گمرک ۳۰ درصد افزایش داشته است.
این گزارش می افزاید؛گمرک ایران در سال ۱۳۹۵ در مجموع بالغ بر ۲۹۶هزار میلیارد ریال وصولی داشته که با احتساب عملکرد معافیت ها و تخفیفات حقوق ورودی مندرج در قوانین و مقررات این رقم به حدود ۳۳۳ هزار میلیارد ریال می رسد.
صاحبنظران عمده ترین دلایل افزایش درآمدهای گمرکی در سال ۱۳۹۵ را پیاده سازی و اجرای سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی در گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی وپنجره واحد تجارت فرامرزی ، الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی،راه اندازی سامانه شناسه ارزش(TSC)،هوشمندسازی وافزایش نظارت ها و کنترل های گمرکی و تلاش مضاعف کارکنان خدوم و زحمتکش گمرک ایران می دانند.

 

خواندن 1509 دفعه
Top