دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 ساعت 12:08

سامانه جامع گمرکی نمادی از سند حقوق شهروندی

الهام امین زاده دستیارارشد رئیس جمهور درامورحقوق شهروندی سامانه جامع گمرکی را نمونه ای از سند حقوق شهروندی دانست.


امین زاده درتحلیل اش از فرآیند الکترونیکی شدن سیستم گمرکی گفت: درطول بازدیداز این سامانه سه اصل از سند حقوق شهروندی برای من مرور شد. او در توضیح این سه اصل از دسترسی آزاد شهروندان یه اطلاعات، دسترسی مردم به اقتصاد روان و شفاف دسترسی مردم به دولت الترونیک نام برد و گفت: به نظر من همه اینها به اقتصاد سالم و شفاف و مبارزه با رانت و فساد منتهی می شود و سامانه جامع گمرک می تواند در این مسئله کارآمد باشد. او در بخش دیگری از برآوردش دراین بازدید گفت:
امروز با دیدن این سامانه برای من مشخص شد که تاریکی برای مجرمان و متخلفان بسیار جذاب است و و سامانه گمرک توانسته این تاریکی را برای همه شهروندان ، آنلاین، روشن و شفاف کند وفضای امنی که قبلا برای مجرمان و متخلفان  بوده،از بین ببرد. او درتشریح اثرات فضای ایجاد شده برای مجرمان با وجود این سامانه گفت:در فضای جدید کسی نمی تواند وارداتی داشته باشد که تولیدات داخلی را تهدید کرده و به سودهای کلان دست پیدا کند و علاوه بر آن حقوق گمرکی هم پرداخت نکند در حالی که به نظرمن  این موضوعات چالش های همیشگی این حوزه بوده، اما هم اکنون در بسیاری از استانها با به کار گیری سامانه جامع گمرکی کار برای مجرمان سخت و غیرممکن شده است. دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در توضیح اثرات این سامانه بر حقوق شهروندی گفت:این شفاف سازی برای شهروندان از آن جهت موثر است.که وقتی حقوق گمرکی پرداخت می شود به نوعی به خزانه ملی افروده شده و خدمت رسانی به مردم تسهیل و تسریع خواهد شد. از طرفی دیگراز آنجایی که ما نه وارد کننده بلکه مصرف کننده هستیم با کالاهایی مواجه نخواهیم شد که ممنوعیت واداتی درند چرا که گمرک در این مورد پیشگیری های لازم را می کند. امین زاده در خصوص واردات به مشکلاتی در این زمینه اشاره کرد و گفت:ما باید در واردات برخی کالاها ممنوعیت هایی داشته باشیم که حقوق کارگر ایرانی هم رعایت شده و او هم بتواند اشتغالش را داشته باشد. که البته این مسئله  در مسئولیت و وظایف گمرک نیست و وزارت صنعت معدن و تجارت باید در این زمینه تصمیم گیری کرده و ممنوعیت ها را به گمرک اعلام کند. او ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند نباید کالایی به کشور وارد شود که در داخل تولید می شود.
دستیار رئیس جمهور در باره مخالفان اجرایی شدن این سامانه توضیح داد:باید دید چه کسانی از این ازعدم شفافیت و اطلاع رسانی به مردم و یا واریز حقوق بیشتر به خزانه ملی سود می برد، من فکر نمی کنم کسی حاضر باشد با وجود سامانه گمرکی شفافیت و اطلاع رسانی که ایجاد کردهاست، به دوران قبل برگردد.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز الهام امینزاده دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی میزبان مسعود کرباسیان بودو از سامانه جامع گمرکی دیدن کرد.

خواندن 1394 دفعه
Top