چهارشنبه, 10 خرداد 1396 ساعت 10:43

حقوق ورودی برای تضمین ورود موقت نصف شد

گمرک ایران به صورت مستمر جلساتی برای اعضای انجمن ها و اتحادیه ها برگزار می کند که در جلسه با اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی مشکلات صادرات روغن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مشکلات صادرکنندگان روغن در ورود موقت، استرداد حقوق و عوارض گمرکی با حضور اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ، معاون مدیرکل صادرات گمرک  و همچنین رئیس گروه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رضا صادق، معاون مدیرکل صادرات گمرک در این جلسه از رسیدگی موردی مشکلات صادرکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان درخصوص واردات قطعی و موقت مشکلاتی را داشته اند و در سنواتی واردات روغن خام ممنوع بوده، گمرک ایران تصمیم دارد به مسائل و مشکلات صادرکنندگان به صورت موردی رسیدگی کند.
 
درخواست تشکیل کمیته‌ای خاص برای پیگیری صادرات روغن
داریوش محمودی دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران نیز در این جلسه خواستار نگاه جدیدتر به صادرات شد و گفت : شرایط اقتصادی امروز کشور نسبت به گذشته بسیار متفاوت است و لازم است که تمامی وزارتخانه ها و سازمانهای متولی امر صادرات نگاه جدیدتری داشته باشند.
وی افزود: دو وزارتخانه صنعت و جهاد کشاورزی نیازمند اصلاح قوانین و بازنگری در آن هستند. چرا که وزارت جهاد کشاورزی رویکردی طرفه متفاوت دارد و بخش خصوصی خواستار آن است که به تولید و صادرات بها داده شود.
به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران، در ایران سالانه 1.5 میلیون تن روغن نباتی مصرف می شود. صنعت روغن نباتی از جمله صنایع ابر سایز در دنیا است. به همین منظور واحدهای کوچک نمی توانند بدون پشتوانه در این صنعت دوام بیاورند.
محمودی با اشاره به اینکه عراق در سال گذشته 650 هزار تن روغن مصرف کرده است که تنها سهم ایران از بازار روغن عراق 10 درصد بوده است. درحالی که شهر های بزرگی مانند کرمانشاه با توجه به نزدیکی مرزها می توانند تامین کننده روغن عراق باشند. عراق ، افغانستان و کشورهای همسایه می توانند بازار صادراتی ایران باشند در حالی که مالزی بازارهای همسایه ایران را تسخیر کرده است.
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران خواستار تشکیل کمیته ای خاص برای پیگیری صادرات روغن شد و گفت: ایران ظرفیت آن را دارد که بتواند حتی وزرا برای تحقق صادرات روغن زمان بگذارند. چرا که ایران دارای نیروی کار و انرژی ارزان تری نسبت به کشوری مانند ترکیه است.
محمودی در ادامه توضیح داد که باید برای واردات به لحاظ حقوقی تعریفی داشته باشیم چون همچنان ورود موقت برای صادرکنندگان باید بیشتر تسهیل شود.
این فعال صنعتی افزود: کارخانه های ایرانی ظرفیت تولید 3 میلیون تن روغن را دارند درحالی که با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند.
این اظهارات دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در حالی مطرح شد که شاهین علایی ، رئیس کارگروه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت کشاورزی ، مشکلات مطرح شده از سوی داریوش محمودی را تولید دانست و خواستار آن شد که با معاونت تولیدی پیگیری شود.
در همین حال، محمودی خواستار کاهش تعرفه واردات روغن شد و اعلام کرد ؛ سالها تعرفه روغن صفر بود اما با توجه به مسائلی که در سالهای اخیر در خصوص روغن پالم به وجود آمد این تعرفه افزایش یافت. وی خواستار این شد که صنعت روغن در یک پکیچ دیده شود و هر کدام از روغن ها را به صورت مجزا در نظر گرفته نشود. به گفته دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران، سالانه 200 میلیون تن روغن در دنیا تولید می شود که 60 میلیون تن آن روغن پالم است. باید سخت گیرها در خصوص واردات روغن برداشته شود و موارد مصرف روغن پالم در کشور اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات دانه های روغنی در کشور نیز بالا است گفت: به نام حمایت از تولید تعرفه واردات دانه های روغنی را بالا بردند در حالی که باید دغدغه صادرات نیز داشت.
محمودی همچنین خواستار این شد که گمرک از راهکارهای استفاده کند که توان صادرات را افزایش دهد.

حقوق ورودی به عنوان تضمین ورود موقت نصف شده است
در همین زمینه، رضا صادق، معاون مدیرکل صادرات نیز گفت: حقوق ورودی که به عنوان تضمین ورود موقت اخذ می شد به حداقل رسیده است و تقریبا در سال 96، حقوق ورودی به عنوان تضمین نصف سال گذشته دریافت می شود.
وی همچنین گفت: بر روی چند قلم کالای کشاورزی حساسیت وجود دارد اما مشکل گندم حل شده است.
صادق  افزود: مساله استرداد حقوق ورودی حل شده است. بر همین اساس، گمرک واحدهای تولیدی و صادراتی نمونه را تعیین می کند و اسناد و مدارک را بعدا از آنها دریافت می کند تا امور گمرکی آنها با سرعت العمل بیشتری انجام شود.
 
معاون مدیرکل صادرات همچنین تاکید کرد که با اجرای شدن سامانه جامع گمرکی، اسناد فیزیکی و کاغذی حذف شده و با این اقدام اموری که زمان بر بودند با حداکثر سرعت انجام می شوند. از این پس، اسناد از طریق سیستم بررسی می شوند و نیازی به بررسی اسناد کاغذی وجود ندارد.
صادق از اقدامات جدید گمرک در زمینه همکاری با شرکتهای بیمه ای برای بن بیمه خبر داد و گفت: برای تسهیل ورود موقت به بحث بیمه نیز ورود پیدا کردیم که به جای ضمانت بیمه ای ، بن بیمه دریافت شود که بسیار کم هزینه تر است و در جهت کاهش پروسه صادرات نیز است.
وی همچنین تنفیذ اختیار به گمرکات اجرایی خبر داد و گفت: برای تمرکز زدایی و  جلو گیری از اتلاف زمان به گمرکات اجرایی تنفیذ اختیار شده است تا در محل گمرکات بدون ارجاع به گمرک مرکزی اقدامات سریع انجام شود.
معاون مدیر کل صادرات گمرک ادامه داد که استرداد حقوق ورودی در مورد ورود موقت قابل حل است. در زمینه صادرات در هر مرزی گمرکات آمادگی دارند تا خدمات شبانه روزی به صادرکنندگان ارائه کنند و ایستایی در گمرکات از بین رفته است.

کارگاه آموزشی برای صادرات تشکیل می‌شود
در همین حال، رضا صادق در پاسخ به اظهارات اعضای اتحادیه روغن نباتی گفت: گمرک کارگروهی را برای بازدید از گمرکات اجرایی برای آُسیب شناسی تشکیل داده است  و به زودی مسیرهای زمان بر صادرات شناسایی خواهد شد.
معاون مدیر کل صادرات گمرک افزود: در حال مدیریت آن هستیم که بدون مراجعه به گمرک مرکزی مشکل صادرکنندگان در محل گمرکات اجرایی حل شود.
وی همچنین از تشکیل کارگاه آموزشی خبر داد و افزود: کارگروه کارگاه آموزش در حال تشکیل است که به تمامی صادرکنندگان آموزش لازم داده شود.
صادق توضیح داد که گمرک در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است که در هر گمرک به صورت رندوم مواد و کالاها مورد آزمایش قرار گیرد.
در پایان، اعضای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اعلام کردند که آمادگی همکاری با گمرک را دارند تا از ظرفیت های فنی این انجمن برای تسهیل فرایند صادرات استفاده شود.

خواندن 1312 دفعه
Top