بخشنامه گمرک در خصوص شرایط قرنطینه ای واردات دانه (تخمه) آفتابگردان جهت مصارف روغن کشی و خوراکی (آجیلی) ، گندم، جو و چای قرمز

تاريخ: 21/5/1393

شماره بخشنامه:  75276/4329/205/24/166 

بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص شرایط قرنطینه ای واردات دانه (تخمه) آفتابگردان جهت مصارف روغن کشی و خوراکی (آجیلی) ، گندم، جو و چای قرمز

 
گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای به شرح زیر اعلام نموده است:
سازمان حفظ نباتات وابسته به وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای شرایط قرنطینه ای واردات دانه (تخمه) آفتابگردان جهت مصارف روغن کشی و خوراکی (آجیلی) ، گندم، جو و چای قرمز از کلیه کشورها به استثنای کشور های آلوده به diaporthe helianthi  را به شرح زیر اعلام کرد:

تخمه آفتابگردان 
1-ارائه نسخه اصلی گواهی بهداشت نباتی معتبر از وزارت کشاورزی کشور مبدا و یا ارگان رسمی دولتی مسئول صدور گواهی بهداشت نباتی در آن کشور
2-ضد عفونی محموله در کشور مبدا با گاز فسفین با دز 5/1 گرم در متر مکعب حجم محموله و در دمای بالاتر از 15 درجه سانتی گراد به مدت حداقل 5 روز و درج مشخصات آن در گواهی بهداشت گیاهی مربوطه.
3-محموله باید کاملا عاری از خاک، بقایای گیاهی، بذور علف های هرز و حشرات زنده باشد.
4-با توجه به عدم امکان ضدعفونی و کنترل کامل عوامل خسارت زای قرنطینه ای در مبادی ورودی، در صورت آلودگی محموله به عوامل خسارت زا ی قرنطینه ای محموله عودت یا امحاء خواهد شد.
5-ارائه نسخه اصلی گواهی بهداشت نباتی صادره از کشور مبدا و یا گواهی بهداشت نباتی صدور مجدد کشور ثالث و نسخه کپی گواهی بهداشت نباتی کشور مبدا مطابق با شرایط اعلامی به کارشناسان قرنطینه نباتی در هنگام بازدید کالا الزامی بوده و در غیر این صورت از ترخیص محموله به دلیل نقص مدارک جلوگیری شده و مسئولیت هرگونه ضرر و زیان احتمالی بر عهده وارد کننده خواهد بود.
6-پاساوان محموله به گمرکات داخلی صرفا بعد از بررسی و تایید اصل مدارک مورد نیاز و اجرای بند 6 این شرایط در مرز ورودی مجاز خواهد بود.
توجه : انجام واردات دانه آفتابگردان از کشورهای بوسنی و هرزگوین، کرواسی، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، مولداوی، رومانی، روسیه، صربستان و مونته نگرو، اسلوواکی، اسپانیا، اوکراین، پاکستان، مراکش، آمریکا، مکزیک ، آرژانتین و ونزوئلا به دلیل آلودگی در این کشورها به Diaporthe helianthi  از نظر قرنطینه گیاهی ممنوع می باشد.

شرایط قرنطینه واردات جو (Hordem vulgare) جهت مصارف خوراک انسان ، دام و طیور (به اثتثناء بذر) از تمام کشورها
1- اخذ گواهی بهداشت گیاهی معتبر از وزارت کشاورزی کشور مبدا که در قسمت A.D  (توضیحات اضافی) آن عاری بودن محموله از آفات و بیماری های ذیل مورد تاکید قرار گرفته باشد.
        1-Araecerus fasciculatus
       2-Mayrtiola destructor
       3-Anguina ogrostis
       4-Trogoderma spp
توجه:
درج اسامیعلمیآفاتوبیماریهایفوقدرگواهیبهداشتگیاهیکالایمذکورالزامیاستودرغیراینصورتبهدلیلنقصمدارکازترخیصکالاجلوگیریمیشودومسئولیتهرگونهضرر و زیان به عهده وارد کننده خواهد بود.
2-محموله بایستی عاری از خاک، بقایای گیاهی، بذور علف های هرز، حشرات زنده و علائم بیماری ها باشد.
3-ارائه اصل گواهی بهداشت گیاهی منطبق با شرایط اعلامی و یا اصل گواهی بهداشت صادرات مجدد و نیزاصلسایرمدارکلازمبهکارشناسانقرنطینهگیاهیهنگامبازدیدمحمولهدرمرزورودیوگمرکترخیصکنندهالزامیاست،درغیر این صورت مسئولیت عواقب مترقبه به عهده وارد کننده خواهد بود.
4-محموله در مرز ورودی مورد بازرسی قرار خواهد گرفت و در صورت مشاهده آلودگی چنانچه به تشخیص مامور قرنطینه امکان آلودگی زدایی محموله وجود داشته باشد محموله به هزینه صاحب کالا ضد عفونی و پس از اطمینان از سلامت کامل محموله ترخیص خواهد شد.
5-پاساوان محموله به گمرکات داخلی، صرفا بعد از بررسی و تاییداصلمدارکموردنیازدرمرزورودیمجازخواهدبود.
6-در صورتی که محموله از طریق کشور ثالثی صادر می شود می بایست کپی گواهی بهداشت گیاهی کشور مبدا که دارای کلیه شرایط اعلامی بوده و ممهور به مهر قرنطینه کشور صادر کننده مجدد است به همراه اصل گواهی بهداشت گیاهی Re-export  به مامورین قرنطینه گیاهی مستقر در مرز ورودی و گمرک ترخیص کننده ارائه شود.
توجه: انجام عملیات صادرات مجدد تنها با اخذ موافقتقبلیسازمانحفظنباتات امکان پذیر خواهد بود.
7-چنانچه انجام هر یک از موارد فوق در کشور مبدا امکانپذیر نباشد از صدور گواهی بهداشت گیاهی جدا خودداری شود.
 تذکر: شرایط اعلام شده بر طبق ماده (11) قانون حفظ نباتات و در رابطه با مسائل قرنطینه گیاهی صادر و وارد کننده موظف به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات است .

شرایط قرنطینه ای واردات گندم (Triticum aestivum) جهت مصارف خوراکی و دامی (به استثناء بذر) از کلیه کشورها
1-اخذ گواهی بهداشت گیاهی معتبر از وزارت کشاورزی کشور مبدا که در قسمت AD (توضیحات اضافی) آن عاری بودن محموله از آفات و بیماری های ذیل مورد تاکید قرار گرفته باشد.
1- Trogoderma spp
2- Araecerus fasciculatus
3- در قسمت A.D  (توضیحات اضافی) تایید شود که محوله در منطقه عاری از آفات و بیماری های گیاهی زیر تولید شده است.
1- Tilletia indica
2- Strig SPP
توجه: درج اسامی علمی آفت، بیماری و علف هرز فوق در گواهی بهداشت گیاهی کشور مبدا الزامی بوده و در غیر اینصورت به دلیل نقص مدارک کالا قابل ترخیص نبوده و مسئولیت هرگونه ضررو زیان به عهده وارد کننده خواهد بود.3-محموله بایستی عاری از خاک، بقایای گیاهی، بذور علف های هرز، حشرات زنده و علائم بیماری ها باشد.
4-ارائه اصل گواهی بهداشت گیاهی منطبق با شرایط اعلامی و یا اصل گواهی بهداشت صادرات مجدد و نیز اصل سایر مدارک لازم به کارشناسان قرنطینه گیاهی هنگام بازدید محموله در مرز ورودی و گمرک ترخیص کننده الزامی است، در غیر این صورت مسئولیت عواقب مترقبه به عهده وارد کننده خواهد بود.5-محموله در مرز ورودی مورد بازرسی قرار خواهد گرفت و در صورت مشاهده آلودگی چنانچه به تشخیص مامور قرنطینه امکان آلودگی زدایی محموله وجود داشته باشد محموله به هزینه صاحب کالا ضد عفونی و پس از اطمینان از سلامت کامل محموله ترخیص خواهد شد.6-پاساوان محموله به گمرکات داخلی، صرفا بعد از بررسی و تایید اصل مدارک مورد نیاز در مرز ورودی مجاز خواهد بود.7-در صورتی که محموله از طریق کشور ثالثی صادر می شود می بایست کپی گواهی بهداشت گیاهی کشور مبدا که دارای کلیه شرایط اعلامی بوده و ممهور به مهر قرنطینه کشور صادر کننده مجدد است به همراه اصل گواهی بهداشت گیاهی Re-export  به مامورین قرنطینه گیاهی مستقر در مرز ورودی و گمرک ترخیص کننده ارائه شود.توجه: صادرات مجدد گندم از کشورهای آلوده به علف هرز قرنطینه ای Striga asiatica و سیاهک ناقص گندم Tilletia indica  (کشورهای فوق الذکر) مورد موافقت نیست.تذکر: شرایط اعلام شده بر طبق مفاد ماده (11) قانون حفظ نباتات و در خصوص مسائل قرنطینه گیاهی صادر شده و وارد کننده موظف به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات است.

شرایط قرنطینه ای واردات چای قرمز 
سازمان حفظ نباتات طی نامه ای اعلام کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در خصوص شرایط قرنطینه ای واردات برگ های خرد و خشک و فراوری شده گیاه رویبوس (چای قرمز)، واردات آن در فهرست کالاهای با ریسک قرنطینه ای کم بوده و انجام واردات آن منوط به همراه داشتن اصل گواهی بهداشت گیاهی صادره از کشور مبدا و نیز بازدید و بررسی های کارشناسان قرنطینه در مرز ورودی و گمرک ترخیص کننده است.

 

Top