بخشنامه گمرک در خصوص ابلاغ تصویب نامه شماره 202282/ت47268هـ مورخ 13/10/90 هیئت وزیران در مورد آئین نامه اجرایی بند (هـ) ماده163 قانون برنامه پنجم توسعه

تاريخ: 23/5/1392

شماره بخشنامه: 51793/17592/702/73/110 

بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابلاغ تصویب نامه شماره 202282/ت47268هـ مورخ 13/10/90 هیئت وزیران در مورد آئین نامه اجرایی بند (هـ) ماده163 قانون برنامه پنجم توسعه

مدیر کل دفتر گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه شماره 51793/17592/702/73/110 مورخ 22/03/92 به شرح زیر اعلام نموده است:

به پیوست تصویر نامه شماره 481-210/92 مورخ 4/2/92 به انضمام تصویب نامه شماره 202282/ت47268هـ مورخ 13/10/90 هیات وزیران موضوع آئین نامه اجرایی بند (هـ) ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جهت اطلاع و اقدام بشرح ذیل ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید بر اساس مفاد تصویب نامه و پس از ارائه ثبت سفارش معتبر و رعایت کامل مقررات امورگمرکی اقدام لازم معمول نمایند.1- شرکتهای حمل و نقل جاده ای ایرانی جهت واردات کامیون مورد نیاز خود می بایست به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه و سپس جهت اخذ ثبت سفارش به سازمان های صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند.2-مشخصات مندرج در ثبت سفارش های ارائه شده می بایست دقیقاً مطابق با مشخصات کامیون های وارده اعم از تیپ موتور، سال ساخت، مدل و .... باشد.لازم بذکر است ثبت سفارشهای ارائه شده از محل این مصوبه صرفا جهت کامیونهای با ظرفیت بیش از ده تن می باشد3-شرکت های حمل و نقل حائز شرایط می بایست به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه تا ضوابط تائید و تشخیص تدوین شده را دریافت نمایند. کامیونهای وارداتی شرکتهای حمل و نقل داخلی دارای شرایط زیر باشند :الف) سال ساخت آنها کمتر از سه سال باشد.ب) کامیوهای وارداتی می بایست دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش، انطباق با استانداردهای آلایندگی شورای عالی حفاظت محیط زیست، استاندارد اجباری و انطباق با معیارهای مصرف سوخت باشند.(ضوابط فنی خودروهای موصوف در هر مورد می بایست از طریق این مرکز به آن گمرک ابلاغ شده باشد) ج) شرکتهای ایران حمل و نقل جاده ای در صورت ارائه گواهی اسقاط کامیوهای فرسوده با عمر بیش از 25 سال، ازستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و تائید این مرکز در هر مورد به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک دستگاه کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن، بالاتر از کامیون اسقاط شده می شوند. د)ارائه گواهی از سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای مبنی بر اینکه کامیون های موصوف از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده ای برخوردارباشند. بدیهی است واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده ای قابل واگذاری خواهند بود و مراتب می بایست توسط گمرک محل با درج در پروانه گمرکی به نیروی انتظامی یادآوری گردد و ارائه ثبت سفارش معتبر شرکتهای حمل و نقل پس از ابلاغ ضوابط فنی کامیونهای مربوطه (بندهای 3 و 4) توسط این مرکز به گمرکات اختصاصی قابلیت اجرایی دارد.د) بدیهی است بخشنامه موصوف صرفاً جهت گمرکات اختصاصی خودرو بوده و برای سایر گمرکات جهت اطلاع می باشد.*یادآور می شود متن نامه شماره 481-210/92 مورخ 4/2/92 سازمان توسعه تجارت به شرح زیر است: به پیوست تصویر مصوبه شماره 202282/ت47268هـ مورخ13/10/1390 هیات وزیران در زمینه آیین نامه اجرایی بند(هـ) ماده 163 قانون برنامه پنجم توسعه جهت اطلاع و ابلاغ به گمرکات اجرایی ارسال می گردد.  * یادآور می شود متن تصویب نامه شماره 202282/ت47268هـ مورخ 13/10/90 هیئت وزیران به شرح زیر است:هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 29/8/1390 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود: آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران:  ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند: الف ـ سازمان: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای. ب ـ شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای: شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل و نقل جاده‌ای بین شهری کالا طبق مقررات مربوط تشکیل و دارای پروانه فعالیت معتبر از سازمان می‌باشد. ج ـ کامیون: وسیله حمل و نقل عمومی که فعالیت آن صرفاً حمل و نقل بار از طریق جاده با ظرفیت بیش از ده تن است. د ـ ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون + وزن محموله) وسیله نقلیه که برحسب طراحی کارخانه سازنده در کارت مشخصات آن درج گردیده است. هـ ـ اسقاط: فرآیندی که طی آن اسناد و مدارک مالکیت کامیون توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابطال و گواهی اسقاط توسط مراکز اسقاط مجاز صادر می‌شود. و ـ عمر کامیون: زمانی که از سال ساخت کامیون سپری شده است. ماده2ـ سازمان موظف است تقاضای شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای برای واردات کامیون موردنیاز خود را ظرف حداکثر یک ماه رسیدگی و تقاضاهای مورد تأیید را جهت انجام اقدامات قانونی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید و در صورت رد تقاضا، دلایل را به صورت مکتوب به متقاضی اعلام نماید. تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأیید و تشخیص را تدوین و منتشر نماید. ماده3ـ کامیونهای وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند: الفـعمرآنهاکمترازسهسالباشد. بـاز خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت ا زحقوق مصرف ‌کنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـبرخوردارباشند. جـاز نظرآلایندگی‌های محیط زیست ،با استانداردهای مصوب هیئت وزیران و شورای عالی حفاظت محیط زیست انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد.). د ـ از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر برعهده سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.). ه ــ بامعیارهای مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و  نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوین و اعلام معیارهای مصرف سوخت ،معیارهای روز پذیرفته شده در کشورهای اروپایی ملاک عمل خواهد بود. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.). و ـ از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئولیت نظارت بر این امر به عهده سازمان خواهدبود.). ماده 4ـ شرکتهای ایرانی حمل و نقل جاده‌ای در صورت اسقاط کامیونهای فرسوده با عمر بیش از (25) سال، به ازای هر کامیون مشمول بیست و پنج درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک کامیون با ظرفیت حداکثر سه تن بالاتر از کامیون اسقاط شده، می‌شوند. ماده5 ـ واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و کامیونهای وارداتی تا پنج سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود. این موضوع توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اسناد مربوط درج خواهد شد.

Top