چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 16:46

گزارش خدمات هوشمند گمرک به واحدهای تولیدی و صنایع

دکتر مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران میزبان رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود.


 نمایندگان مجلس در این کمیسیون با آخرین دستاوردهای گمرک الکترونیک در نمایشگاه سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی آشنا شدند.
یکی از محورهای اصلی این بازدید ارائه گزارشی از خدمات هوشمند گمرکی به تولیدکنندگان و صاحبان صنایع بود و گفته شد که با اقدامات انجام شده به کمک سامانه جامع گمرکی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنایع در کمترین زمان ترخیص و در شرایطی با ایجاد انبارهای اختصاصی، تشریفات گمرکی در محل واحدهای تولیدی انجام می‌شود.
کرباسیان الکترونیکی شدن اظهار کالاهای صادراتی و وارداتی، پروانه‌های گمرکی، کیف پول الکترونیکی، کارشناس مجازی، هوشمندسازی نظارت‌ها، مانیتورینگ الکترونیکی ترانزیت و مانیفست الکترونیک را از مهم‌ترین اقدامات گمرک برشمرد و گفت: افتخار می‌کنم که پروژه گمرک الکترونیکی توسط جوانان ایرانی طراحی و اجرایی شده است.
رئیس کل گمرک بار دیگر تأکید کرد که حدود 90 درصد از کالاهای ورودی به کشور، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است.
دکتر کرباسیان گفت: طبیعی است وقتی که شفاف‌سازی گمرکی صورت گرفته و با وجود کاهش واردات درآمدهای گمرکی دو برابر شده، گمرک الکترونیکی به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید.
رئیس کل گمرک ایران تشکیل بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور و دسترسی لحظه‌ای و آنلاین به آمار تجارت خارجی را دیگر دستاورد سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی عنوان کرد.

تحسین سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سامانه جامع گمرکی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از بازدید اعضای این کمیسیون از سیستم و نرم‌افزارهای نظارتی جدید گمرک خبر داد.
سعید باستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از نمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی گمرک بازدید کردند، گفت: در این بازدید سیستم نظارتی جدیدی که در گمرک راه اندازی شده است از نظر کارآمدی و توانایی مورد مشاهده و رصد نمایندگان قرار گرفت.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با بیان اینکه معمولاً سیستم‌های کنترل نظارت در هر مکان گمرکی اعم از گمرکات دریایی، فرودگاهی، ریلی و جاده‌ای وجود دارد، افزود: مهم این است که تمام این سیستم‌ها آنلاین است و کارها از طریق وب انجام می‌شود و با حذف سیستم کاغذی کار ارباب‌رجوع تسهیل شده و دخالت نیروی انسانی کاهش یافته و از طرفی قابلیت کنترل متمرکز فراهم شده است.
زمان ترخیص کالا از گمرک در انگلیس یک ساعت است
باستانی ادامه داد: نرم‌افزار جامعی در گمرک راه‌اندازی شده که به سیستم بانکی، استاندارد، گمرکات، انبار، کشتیرانی و... متصل شده و سبب بهینه‌سازی شرایط شده است.
وی با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده زمان ترخیص کالا از گمرک سه روز کاهش یافته است، یادآور شد: در کشور انگلیس زمان ترخیص کالا از گمرک یک ساعت است و ایران توانسته زمان ترخیص را از 26 روز به سه روز کاهش دهد و ترخیص سیستمی به این کاهش کمک کرده است که جای کار بیشتری دارد.
گمرک باید حجم مبادلات کالا را افزایش دهد
باستانی با تأکید بر اینکه گمرک باید حجم مبادلات کالا را افزایش دهد، افزود: اگر قرار است ایران به عنوان هاب منطقه‌ای در توزیع خودرو، کریدور شرق و غرب برای صادرات مجدد مطرح شود باید از شرایط ژئوپلتیکی استفاده کند و کارایی گمرکات افزایش یابد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیستم کنونی برای حجم مبادلات فعلی است، تصریح کرد: اگر با همین سیستم حجم مبادلات دو برابر افزایش پیدا کند، زمان ترخیص تا 6 روز افزایش می‌یابد، بنابراین گمرک باید برای افزایش حجم مبادلات برنامه‌های جامعی در نظر بگیرد.
در مجموع کار موفق و خوبی را در سازمان گمرک شاهد بودیم.

 

خواندن 1574 دفعه
Top