چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 16:55

ارزیابی مثبت سازمان جهانی گمرک از سیستم گمرکی ایران

کارشناسان سازمان جهانی گمرک با حضور در ایران در یک کارگاه آموزشی شرکت کردند و درخصوص مدرنیزاسیون گمرک، موافقت‌نامه تسهیل تجارت، مدیریت ریسک و حسابرسی پس از ترخیص به کارکنان گمرک ایران آموزش دادند. آنها همچنین در جلسه‌ای با حضور دکتر مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران تازه ترین ارزیابی خود را از سیستم گمرکی در ایران اعلام کردند.


"سانگ هیوپ لی" و "سامسون بیلا نگنا" درخصوص نتایج ارزیابی خود درخصوص تحولات سیستم گمرکی ایران اعلام کردند؛ موضوع جالب برای ما این است که پیشرفتی که در دیگر گمرکات در طول 10 سال صورت گرفته در گمرک ایران طی کمتر از سه سال انجام شده است.
براساس این گزارش دکتر مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در دیدار با کارشناسان سازمان جهانی گمرک ضمن تشریح نحوه پیاده‌سازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران و مزایای آن در تسهیل و توسعه تجارت، بر لزوم ارتقای دانش تخصصی و آموزش کارکنان کشورمان توسط مدرسان سازمان جهانی گمرک تأکید کرد.
وی با اشاره به حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از اجرایی شدن گمرک الکترونیکی، به موفقیت‌های گمرک کشورمان در کشف کالاهای قاچاق، مواد مخدر و پیش‌سازهای آن اشاره کرد و گفت: با هوشیاری مأموران گمرک و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی صدها تن مواد مخدر و پیش‌ساز آن در سال 94 درگمرک کشف و ضبط شد.
رئیس کل گمرک تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما در ایران تعداد بالای همسایگان و عدم امنیت در برخی از این کشورها است که کشور ما را از کشورهای دیگر مانند استرالیا و کشورهای اروپایی مستثنی می‌کند.
دکتر کرباسیان همچنین موفقیت گمرک ایران در زمینه تبادل اطلاعات الکترونیکی ازجمله با برخی از کشورهای همسایه را مورد تأکید قرار داد و خواهان توسعه همکاری و روابط گمرک ایران و سازمان جهانی گمرک شد.
براساس این گزارش برگزاری کلاس‌های آموزشی و بازدید از گمرک شهید رجایی بندر عباس از برنامه‌های نمایندگان سازمان جهانی گمرک بود و آنها پس از این بازدید اعلام کردند که ما مشاهده کردیم که در گمرک بزرگی مانند گمرک شهید رجایی تعداد بسیار کمی ارباب‌رجوع حضور داشت که البته در هر گمرکی در دنیا این تعداد وجود دارد و حق‌العمل‌کاران جوان به راحتی با سیستم کامپیوتری کنار می‌آیند.

 

 

خواندن 1576 دفعه
Top