سه شنبه, 23 آبان 1396 ساعت 12:39

رییس کل گمرک ایران در دیدار با دبیرکل سازمان جهانی گمرک

فرود عسگري رييس كل گمرك ايران با كونيوميكوريا دبيركل سازمان جهاني گمرك ديدار و گفت و گو كرد. ...

به گزارش روابط عمومي گمرك، كونيوميكوريا دبيركل سازمان جهاني گمرك  WCO)  World Customs Organization) كه صبح امروز به ايران آمده با رييس كل گمرك ايران ديدار و گفت و گو كرد. در اين ديدار فرود عسگري در خصوص الكترونيكي شدن گمرك توضيحاتي را ارائه كرد.
عسگری در این دیدار ضمن خوشامد گویی به دبیرکل سازمان جهانی گمرک وضعیت گمرک را تشریح کرد و گفت: در ایران 149 گمرک، 8 منطقه آزاد و 66 منطقه ویژه اقتصادی مصوب وجود دارد. ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خود، از موقعیت خاصی در نقل و انتقالات کالا برخوردار است. چنانچه با 15 کشور مرز مشترک زمینی دارد و کریدور امنی برای انتقال کالاهای کشورهای مختلف از شمال به جنوب، از دریای خزر تا تا اقیانوس هند است.
رییس کل گمرک ایران از اجرای موفقیت آمیز پروژه تیر الکترونیک در گمرک ایران خبر داد و گفت: برای سهولت حمل و نقل کالا ، دو پروژه اخیرا با کمک سازمان ایرو (کنوانسیون تیر) و کشور ترکیه عملیاتی کردیم. همانطور که می دانید اطلاعات کالاها از طریق کارنه تیر به صورت فیزیکی بین کشورها جابه جا می شد اما با پروژه مشترک ایران ، ترکیه وسازمان ایرو این اطلاعات به صورت الکترونیک تبادل شد. ایران با آذربایجان وارد مذاکره شد که با این کشور نیز تبادل الکترونیک اطلاعات صورت خواهد گرفت.
عسگری ادامه داد: اتفاق مهم درحمل و نقل کالا ، حمل ترکیبی است که ایران در میان 71 کشور عضو کنوانسیون کارنه تیر پذیرفته شده است و پروژه آزمایشی حمل ترکیبی با کارنه تیر از اسلوونی تا بندر عباس برای اولین بار در دنیا توسط گمرک ایران اجرایی شد . به عنوان مثال،  کالایی که از اسلوونی به سمت ایتالیا حرکت کرد از آنجا با کشتی به ترکیه و از ترکیه با قطار به سمت ایران و در گمرک ایران با کامیون به سمت بندرعباس انتقال داده شد و برای اولین بار کارنه تیر  به صورت حمل و نقل ترکیبی انجام گردید . این امر تسهیلات ویژه و سرعت در حمل را به دنبال خواهد داشت. تجربه جدیدی است و امیدواریم تقویت شود.
معاون وزیر اقتصاد همچنین در این دیدار به تغییر سیستمی رویه های گمرکی اشاره و تشریح کرد: در حوزه های اجرای گمرک الکترونیک ، در راستای شعار سال 2016 سازمان جهانی گمرک ( گمرک دیجیتال؛ حرکت به سمت جلو) سامانه جامع گمرکی را اجرایی کردیم و کلیه رویه های گمرکی اعم از واردات، صادرات و ترانزیت هم اکنون به صورت سیستمی و الکترونیک در حال اجرا است.
به گفته عسگری؛ اظهار کنندگان به صورت الکترونیکی کالا را اظهار می کنند. به همین ترتیب، براساس شاخص ها و مدیریت ریسک، سیستم محموله ها را در مسیر سبز، قرمز و زرد  سطح بندی می کند. یک اتفاق مهم این است که در سیستم الکترونیک  از ظرفیت کامل کارشناس ها به صورت متمرکز و مجازی در سیستم استفاده می شود. یعنی همه کارشناس ها در زیر سامانه کارشناس مجازی متمرکز هستند و سیستم براساس تعریفی که برای آن شده ، اظهارنامه ها را صورت هوشمند به کارشناسان ارجاع می دهد.
رییس کل گمرک ایران افزود: در این سیستم ممکن است، اظهار کننده در محل کار خود در تهران ولی محموله ای در بندرعباس و کارشناس در گمرک بازرگان باشد. پس اظهار کننده کارشناس را  شناسایی نمی کند و بنابراین این سیستم در راستای شفاف سازی و فرهنگ شفاف سازی در گمرک است.

خواندن 1201 دفعه
Top