دوشنبه, 21 فروردين 1396 ساعت 14:14

بهترین نمره دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را گمرک کسب کرد

سخنگوی دستگاه قضا و معاون اول رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: بهترین نمره دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در جلسه مسئولان عالی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، گمرک کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ارتباط با پیشرفت گمرک در مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهارداشت: در رابطه با پیشرفت توسط گمرک به طور مشخص ما پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم.
سخنگوی دستگاه قضا و معاون اول رئیس قوه قضائیه گفت: در رابطه با اصلاح ساختارهایی در رابطه با روش‌ها در رابطه با تجهیز کردن سیستم‌های کنترلی و نظارتی در گمرک بسیار کارهای مؤثری انجام شده است.
بنابراین گزارش در نشست شفافیت در مبارزه با قاچاق کالا آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه از ناهماهنگی دستگاه‌ها گله کرد و فرمود: طبق گزارش دبیرخانه شورای امنیت ملی همه دستگاه‌ها ازجمله قوه قضائیه در مسیر مبارزه با قاچاق ایراداتی دارند که باید با قاطعیت و هماهنگی مشکلات را از سر راه برداریم.
این گزارش می‌افزاید، نتیجه این نشست را که با حضور دکتر کرباسیان رئیس کل گمرک ایران صورت گرفت دستگاه قضا رسانه‌ای کرد و بهترین نمره جلسه را به گمرک داد.
چرا در جلسه مسئولان عالی دستگاه‌های متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گمرک بهترین نمره را گرفت؟
اقدامات گمرک  ایران در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت یازدهم عموماً بر بستر فناوری‌های مدرن اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) استوار است. پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی در قریب به اتفاق گمرکات اجرایی کشور و راه‌اندازی زیر سامانه‌های آن به نحو قابل توجهی محیط‌های گمرکی کشور را برای قاچاقچیان ناامن کرده و کشفیات اخیر ثابت نموده است که با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های سامانه‌های الکترونیکی عرصه بر قاچاقچیان روز به روز تنگ‌تر می‌شود. با کمک همین فناوری‌های مدرن و سامانه‌های هوشمند محموله‌های بزرگ قاچاق کشف شده که در تمامی کشفیات قاچاق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری دخیل بوده‌اند و شاهد به ثمر نشستن گمرک الکترونیک در کشور بوده‌ایم.
الکترونیکی شدن پروانه‌های گمرکی و حذف پروانه‌های کاغذی، ایجاد پنجره واحد مجازی با دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای ترخیص کالا، برقراری ارتباط الکترونیکی با بانک مرکزی جهت تبادل اطلاعات ارزی، راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور، ایجاد سامانه استعلام الکترونیکی محموله‌ها با نیروی انتظامی، اتصال الکترونیکی بارنامه‌ها به سامانه جامع گمرکی، دریافت مانیفست الکترونیکی، ایجاد سامانه ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های وارداتی (IMEI)، الکترونیکی شدن نظارت‌ها و بازرسی‌ها، راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ کالاهای ترانزیتی، الکترونیکی شدن صدور قبض انبار در گمرک شهیدرجایی، تبادل الکترونیکی اطلاعات میان سازمان بنادر و گمرک، ایجاد تله‌های الکترونیکی، پروژه درب خروج هوشمند و تجهیز گمرکات به امکانات کنترلی پیشرفته ازجمله اقدامات ویژه گمرک در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.
همچنین گمرک در تکمیل اقدامات و برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر دارد به‌زودی تمامی کانتینرهای ورودی به بندر شهیدرجایی را تحت پوشش دستگاه‌های پیشرفته ایکس‌ری قرار دهد.
 

خواندن 1250 دفعه
Top