دوشنبه, 19 تیر 1396 ساعت 08:53

پیشنهادات سازنده رئیس کل گمرک

مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در اجلاس شورای سازمان جهانی گمرک سخنرانی و پیشنهادات سازنده‌ای را مطرح کرد و گفت: کنوانسیون‌ها و توصیه‌نامه‌های سازمان جهانی گمرک باید همگام با پیشرفت فناوری اطلاعات.

دکتر کرباسیان با تشکر از رئیس شورا و دبیرکل بخاطر راهنمایی و گزارش جامع پیشرفت اجرای طرح استراتژیک افزود: شیوه گزارش پیشرفت کار به صورت ماتریس مفید بوده و توجه به اجرای طرح استراتژیک را تسهیل می‌کند. سازمان جهانی گمرک مکانی برای تبادل نظرات و دریافت اطلاعات در مورد فضای در حال تغییر مداوم تجارت و گمرکات است.
وی ادامه داد: مایلم دو نکته را خیلی خلاصه بیان کنم؛ نخست اینکه تقریباً بیشتر کنوانسیون‌های 16 گانه و توصیه‌نامه‌ها و ده مورد هدف فرآیندی تا حدودی قبل از ظهور پیشرفت‌های فناوری اطلاعات به‌وجود آمده‌اند و لذا در برخی موارد با نیازهای روز و اعضاء همخوانی ندارند. البته بسته‌ها، مجموعه‌های خلاصه، دستورالعمل‌های کنوانسیون کیوتو در مورد فناوری اطلاعات، کنفرانس فناوری اطلاعات سازمان جهانی گمرک و به‌ویژه هدف استراتژیک پنجم که توسط سازمان جهانی گمرک ایجاد شده‌اند ابزارهای خیلی خوب و مکمل کنوانسیون‌ها هستند ولی به نظر می‌رسد که کنوانسیون‌های سازمان جهانی گمرک که اساس سایر ابزارها است به تدریج نیاز به تجدیدنظر و همگام کردن با نیازهای روز دارد. پرواضح است که این وظیفه خیلی مشکل خواهد بود و نیاز به همکاری همه اعضاء و ذی‌نفعان در زمان طولاتی‌تر دارد.
رئیس کل گمرک ایران در اجلاس شورای جهانی گمرک نکته دوم را ساختاربندی مجدد عنوان و توضیح داد: باتوجه به افزایش روزافزون اهمیت فناوری اطلاعات در عصر گمرک دیجیتال و به‌ویژه شعار سال یعنی تحلیل داده‌ها برای مدیریت مرزی هماهنگ، کمیته فرعی مدیریت اطلاعات که تحت کمیته فنی دائم است باید به یک کمیته مستقل ارتقاء یابد.

 

خواندن 1339 دفعه
Top