پنج شنبه, 11 آبان 1396 ساعت 09:21

مشارکت ۲۷ سازمان در پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک

رئیس كل گمرك در نشست سالانه مديران ستادي و اجرايي گمركات كشور گفت: يكي از دستاوردهاي مهم گمرك در قالب گمرك الكترونيك حضور ٢٧ سازمان همجوار در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزي است كه سبب تسهيل و توسعه ت...

فرود عسگري افزود: پنجره واحد تجارت فرامرزي به مرحله نهايي و كارايي حداكثري نزدیک شده و گمرك و سازمان‌هاي همجوار بايد كمك كنند تا برخي از مشكلات باقي مانده برطرف شود.
وي در اين نشست با بيان اينكه گمرك الكترونيك در حال حاضر به نتايج خوبي رسيده است و در همه جلسات با دولت و مجلس از آن با عنوان كار مهم و اساسي ياد مي‌شود به تشريح انتظارات مردم و دولت از گمرك پرداخت و گفت: اولين و مهمترين كساني كه از ما انتظار دارند تجار و بازرگانان هستند كه به دنبال ترخيص كالاهاي خود در كمترين زمان هستند. خوشبختانه توانسته‌ايم از طريق گمرك الكترونيك به اين انتظار و توقع آنان تا حد زيادي پاسخ دهيم.
رئیس كل گمرك يكي ديگر از مطالبات جدي از اين سازمان را رسيدگي به مسائل و مشكلات مرزنشيني، ملواني، كولبري عنوان كرد و گفت: گمرك به طور جدي در پي حل مشكلات اين بخش‌ها با كمك سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط و ساماندهی این رویه‌ها است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع افزايش درآمد گمرك با اجراي سامانه‌هاي الكترونيكي اشاره كرد و گفت: با توجه به عملكرد موفق گمرك در سال گذشته پيش‌بيني سقف درآمد گمركي در سال ٩٦ فقط از محل حقوق ورودی با ٣هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان افزایش به ٢٠ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
رئیس كل تصريح كرد: از ابتداي سال‌جاري تا كنون بالغ بر ١٢ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان از محل حقوق ورودی کالاها درآمد پيش‌بيني شده محقق شده است که البته با احتساب سایر درآمدهای وصولی از طریق گمرک این رقم به بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وي با اشاره به مطالبات از گمرك گفت: يكي از جدي‌ترين خواسته‌هاي جامعه و مسولان مبارزه همه‌جانبه گمرك با قاچاق کالا و مواد مخدر است كه خوشبختانه طي سه سال گذشته با استفاده از سامانه‌های هوشمند، تجهيزات پيشرفته و سگ‌هاي موادياب توانسته است رتبه‌هاي بسيار برجسته‌اي هم در داخل كشور و هم ابعاد بين‌المللي كسب كند و این روند همچنان ادامه دارد.
عسگري با بيان اينكه گسترش مناطق آزاد در كشور يكي از چالش‌هاي گمرك به حساب مي‌آيد، افزود: در اين مناطق مجتمع‌هاي تجاري احداث شده كه حيات آنها وابسته به كالاهاي ساخته شده و مصرفی وارداتي است. به همين دليل مذاكراتي با مسوولان اين سازمان در مورد ساماندهي واردات در اين مناطق صورت گرفته است و با مساعدت و همکاری دکتر بانک دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مقرر شد در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای مناطق آزاد تحت پوشش سامانه جامع گمرکی قرار بگیرند که البته مراحل اجرایی این تفاهم‌نامه در منطقه آزاد ارس و اروند به صورت پایلوت در حال عملیاتی شدن است.
 رئیس كل گمرك با بيان اينكه اتهام جعل پروانه گمركي براي هميشه از گمرك برطرف شده است، گفت: با اجرايي شدن سامانه جامع گمركي درآمدهاي گمرك افزايش يافته به طوري كه درآمدهاي گمرك از محل حقوق ورودي در سال ٩٢ ،٨ هزار ميليارد تومان بوده و در سال گذشته فقط از محل حقوق ورودی به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و این در حالی است که واردات کالا در سال گذشته روند کاهشی داشت.
 

خواندن 1192 دفعه
Top