بخشنامه گمرک در خصوص لزوم دریافت برچسب کنترل و سلامت کالاهای آرایشی و بهداشتی و مکمل های دارویی

 

 

 

تاريخ: 6/4/1391

شماره بخشنامه: 55375/22506/733/46/73/86
بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص لزوم دریافت برچسب کنترل و سلامت کالاهای آرایشی و بهداشتی و مکمل های دارویی و خودداری از مطالبه گواهی طرح شبنم برای کالاهای فوق الاشاره جهت ترخیص کالا

مدیر کل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران بخشنامه شماره 55375/22506/733/46/73/86 مورخ 31/3/1391 را به شرح زیر اعلام نموده است:

به پیوست تصویر نامه شماره 18249/675 مورخ 16/12/1390 سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منضم به نامه شماره 3809/90/ص مورخ 8/12/90 معاون محترم پیشگیری و هماهنگی سازمانها و استانها ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص کالاهای آرایشی بهداشتی، تجهیزات پزشکی و مکمل های دارویی ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید در صورت تائید مراتب ثبت اطلاعات اصالت و سلامت در مجوزهای صادره توسط وزارت مزبور و مطابقت کالای وارده با فهرست منضم به مجوزها نسبت به ترخیص کالا با رعایت کامل مقررات اقدام و از مطالبه گواهی طرح شبنم برای کالاهای فوق الاشاره خودداری نمایند. *یادآور می شود متن نامه شماره 18249/675 مورخ 16/12/1390 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است: پیرو مکاتبات و اطلاعیه های قبلی در خصوص لزوم دریافت بر چسب کنترل اصالت و سلامت فرآورده های آرایشی و بهداشتی به پیوست نامه شماره 3809/90/ص مورخ 8/12/90 معاون محترم پیشگیری و هماهنگی سازمانها و استانهای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری اسلامی ایران در این خصوص جهت هماهنگی با سازمانها و نهادهای زیربط استانی ارسال می گردد.ضروریست گزارشات و نتایج اقدامات و هماهنگی های لازم به صورت ماهیانه جهت ارزیابی و سیاستگذاری به این سازمان ارسال گردد.*یادآور می شود شرایط ضروری برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات تخصصی "برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های دارویی، مکمل ،غذایی و آرایشی و بهداشتی به شرح زیر است:

1. اختصاص کد 16 رقمی یکتا برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه ای که پس از تولید(اختصاص) برای کالاها و فرآورده های دیگر در زمان حال یا آینده قابل استفاده نباشد. 2. اختصاص بارکد دو بعدی یکتا برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان به گونه ای که پس از تولید(اختصاص) برای کالاها و فرآورده های دیگر در زمان حال یا آینده قابل استفاده نباشد. 3. کد 16 رقمی و بارکد دو بعدی می بایست برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف، متفاوت از هم تعریف و اختصاص یابد.4. آرم سازمان غذا و دارو بر روی برچسب ها درج شود.5. عبارت "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و" سازمان غذا و دارو" بر روی برچسب ها درج شود. 6. عبارت "طرح ملی کنترل اصالت و سلامت " بر روی برچسب ها درج شود. 7. عبارت "از دریافت فرآورده هایی که برچسب آنها مخدوش یا پاره گردیده خودداری فرمائید" بر روی برچسب ها درج شود.8. کد 16 رقمی با لایه پاک شونده (اسکرچ) از نوع مرغوب به گونه ای پوشانده شود که قبل از خراشیدن اعداد زیر آن قابل مشاهده و تشخیص نباشد. 9. کیفیت کاغذ و نوع چاپ برچسب و جنس لایه پاک شونده (اسکرچ) به گونه ای باشد که هنگام خراشیدن لایه پاک شونده، به کد 16 رقمی آسیبی نرسد و پس از خراشیدن، اعداد به راحتی برای مصرف کنندگان قابل مشاهده و تشخیص باشد.10. نوع چسب به کار رفته و جنس کاغذ برچسب کنترل اصالت به گونه ای باشد که پس از الصاق از روی فرآورده ها جدا نشده و در صورت جداسازی به صورت لایه لایه یا قطعه قطعه در آمده و از بین برود. در هر صورت قابلیت استفاده مجدد را نداشته باشد.11. شماره پیام کوتاه، شماره تلفن گویا و سایت الکترونیکی و سایر مفاد و اطلاعات برچسب ها (در هر اندازه ای) می بایست خوانا، قابل تشخیص و قابل تفکیک برای مصرف کنندگان، چاپ و الصاق گردد.12. برچسب های کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی از نظر مفاد و مندرجات می بایست علاوه بررعایت مواد پیش گفت دارای اجزاء اصلی یکسان و با تائید سازمان چاپ و از طریق رسانه های عمومی به مصرف کنندگان معرفی گردند. 13. شرکت مجری می بایست نسبت به ایجاد شناسنامه های الکترونیکی شناسایی تمامی بسته بندی های قابل خرید و فروش یا قابل مصرف توسط مصرف کنندگان، بارگذاری و نگهداری اطلاعات در بانک اطلاعاتی مربوطه، استقرار و نگهداری مرکز داده ها مطابق با استانداردهای مربوطه، تولید و ارتقاء نرم افزارهای تخصیص بارکد دوبعدی و کد 16 رقمی برای تک تک قلم کالاهای (بسته های) قابل عرضه و فروش، تأمین امنیت و صیانت از مرکز داده ها و فضای مجازی و الکترونیکی مربوطه از تمام جهات ایمنی و حفاظتی را تامین نماید.14. ایجاد سامانه بر خط (Online) و برقراری ارتباط با سرویس دهنده سازمان غذا و دارو و ارسال اطلاعات مرتبط با طرح برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و طبق تعاریف سازمان غذا و دارو توسط شرکت مجری اقدام و در خصوص کدهای 16 رقمی پس از استعلام مصرف کننده همراه با مشخصات GIS و شماره تلفن تماس گیرنده، قابلیت مشاهده و گزارش گیری آن را بر روی سرویس دهنده سازمان برقرار نماید.15. امکان مشاهده، پیگیری، پایش و گزارش گیری اطلاعات وداده های مراحل تولید، الصاق، تحویل برچسب ها و گزارشات برچسب های استعلام شده توسط مصرف کنندگان و موقعیت مکانی GIS و شکایات تلفنی و ... از تمامی مجاری ایجاد شده برای مصرف کنندگان و سایر اقلام پایش پذیر برای افراد مجاز معرفی شده از سوی سازمان فراهم گردد.16. امکان فراخوان جمع آوری دستوری (Recall) مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو در سطوح مشخص شده و حذف خودکار (کد و شناسه) و ارسال پیام هشدار برای بسته هایی که تاریخ مصرف آنها منقضی شده در نرم افزار مربوطه امکان پذیر باشد.17. شرکت مجری امکان آگاهی رسانی به مصرف کنندگان در ارتباط با مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی تاریخ نزدیک (به انقضاء مصرف) یا سایر هشدارهای مد نظر سازمان را به استفاده کنندگان فراهم آورده و در همین سیستم ارتباطی امکان آگاهی از وجود موارد تقلبی از اقلام خاص را برای شرکت وارد کننده و سازمان غذا و دارو فراهم سازد.18. با توجه به تفویض اختیار بررسی و صدور مجوز ترخیص مواد و فرآوره های آرایشی و بهداشتی وارداتی به معاونین غذا و دارو دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و مدیران مناطق آزاد، فعالیت های مربوط به دریافت سفارش از شرکت های وارد کننده و مراحل اخذ تائیدیه از سازمان غذا و دارو و واحدهای استانی دارای تفویض اختیار به منظور تخصیص کد، طراحی، تولید، الصاق یا تحویل برچسب ها برای محموله های وارداتی می بایست به صورت الکترونیکی و در بستر اینترنت یا اینترانت انجام شود.19. با توجه به بند 18 می بایست امکانات و دسترسی های امن لازم برای صادر کنندگان مجوزهای ترخیص در سازمان و واحدهای استانی فراهم و عملیاتی شود.20. تمامی مراحل سفارش، طراحی، تولید، الصاق، ایجاد شناسه های الکترونیکی، پایش و کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی می بایست طی قرارداد شفاف، حقوقی و قانونی با واردکنندگان انجام و وظایف و تعهدات هر یک از طرفین درج و به تأیید افراد مجاز دارای حق امضاء برسد و شرکت های وارد کننده همزمان امکان انعقاد با دو یا چند شرکت مجری را جهت دریافت این خدمات ندارند.21. شرکت مجری در خصوص فرآورده های مذکور صرفاً برای محموله های مورد تأیید سازمان غذا و دارو یا واحدهای تابعه استانی می تواند اقدام به انعقاد قرارداد و تخصیص کد، طراحی، تولید و الصاق برچسب نماید.22. قرارداد کلی می بایست قبل از واردات توسط شرکت های وارد کننده منعقد و نسخه ای از آن به این سازمان (دفتر نظارت و ارزیابی فرآورده های آرایشی و بهداشتی) ارائه گردد.23. شرکت های واردکننده مواد و فرآوره های آرایشی و بهداشتی مجاز به انعقاد قرارداد در یک بازه زمانی مشخص با چندین شرکت مجری نمی باشند و در صورت بروز مشکل می بایست قرارداد موجود فسخ و با شرکت مجری دیگری قرارداد منعقد گردد.24. شرکتهای مجری موظف به ایجاد انبارهای مجهز و متناسب با حجم فرآورده های آرایشی و بهداشتی طرح، به خصوص ارائه خدمات الصاق برچسب به شرکت هایی که درخواست ارائه خدمات در محل انبار شرکت مجری را دارند، می باشد.25. می بایست دما، رطوبت و نور طبیعی و مصنوعی محل نگهداری(انبار) فرآورده ها توسط شرکت مجری بطور مستمر ثبت و کنترل شود و شرایط مورد تقاضای شرکت وارد کننده و شرایط نگهداری بهینه درج شده بر روی لیبل برچسب رعایت گردد. 26. فرآیند الصاق برچسب تولیدی برای هر قلم کالا (بسته) قابل خرید و فروش یا هر قلم کالا (بسته) قابل مصرف توسط مصرف کنندگان پس از اخذ مجوز ترخیص و تأییدیه های سازمان یا واحدهای استانی به شیوه های ذیل صورت می پذیرد که در هر یک از سه شیوه شرکت واردکننده و شرکت مجری هر دو موظف به نظارت بر حسن اجرای کار بوده و در صورت احراز تخلف یا تقلب و یا اجرای ناقص الصاق برچسب پاسخگوی سازمان و مراجع ذیصلاح خواهند بود.الف: تمامی مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی را شرکت وارد کننده پس از ترخیص جهت الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت کالا تحویل شرکت مجری می نماید.ب: برچسب های سفارش شده، در محل انبار شرکت وارد کننده توسط شرکت مجری و با مسئولیت ایشان بر روی تمامی مواد و فرآورده های وارداتی الصاق می گردد.ج: برچسب های سفارش شده پس از ترخیص مواد و فرآورده های وارداتی تحویل شرکت وارد کننده شده و تحت آموزش و نظارت عالیه شرکت مجری و با مسئولیت هر دو شرکت بر روی تمامی اقلام الصاق می گردد.27. شرکت های مجری موظف به بکارگیری نیروهای انسانی متخصص و تأمین نیروی انسانی مجری الصاق، امکانات و تجهیزات و ماشین آلات لازم برای تخصیص کد، طراحی، تولید، الصاق و یا تحویل و .... در راستای اجرای فرآیند الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت می باشند و در هر صورت حداکثر زمان توقف کالا در انبار شرکت مجری یا زمان الصاق در انبار شرکت واردکننده نمی بایست از 72 ساعت تجاوز نماید.28. الصاق برچسب کنترل اصالت و سلامت مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی می بایست به گونه ای باشد که تمامی محل های بازگشایی (درب های) بسته بندی فرآورده های قابل خرید و فروش یا قابل مصرف توسط مصرف کنندگان در هر نوع بسته بندی اعم از جعبه مقوایی، قوطی فلزی و پلاستیکی، شیشه ای، تیوپی و ... را پلمپ نموده و برای مصرف کننده اطمینان بخش و قابل پیگیری باشد.29. از آنجائیکه شرکت های وارد کننده، فرآورده های آرایشی و بهداشتی مشمول طرح را به عنوان امانت به مجریان طرح تحویل می نمایند، شرکت های مجری می بایست نهایت سعی خود را بکار گیرند تا بهترین شرایط را برای محافظت و نگهداری فرآورده ها در طی دوره توقف و عملیات کالا در نزد خود، فراهم نمایند.30. تمامی اقلام نزد شرکت مجری از زمان دریافت تا تحویل به شرکت پخش یا واردکننده می بایست به قیمت فروش در سطح عمده فروشی توسط شرکت مجری نزد یکی از شرکتهای معتبر دارای مجوز، بیمه کامل شود و در صورت بروز هرگونه خسارت ناشی از نگهداری و عملیات الصاق، خسارات مربوطه عیناً به واردکننده پرداخت گردد.31. در پاسخ به استعلامات مصرف کنندگان مواد و فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی مجاز می بایست اطلاعات ذیل از طریق هر یک از سیستم های پاسخگویی به استفاده کننده ارسال شود.

اطلاعات

پیام کوتاه (sms )

تلفن گویا

سایت الکترونیکی

نوع فرآورده

×

×

×

وزن یا حجم

×

×

×

نام تجاری فرآورده

×

×

×

کشور

×

×

×

شماره پروانه بهداشتی واردات/مجوز واردات

_

×

×

تاریخ تولید(روز-ماه-سال)

_

×

×

تاریخ انقضاء(روز-ماه-سال)

×

×

×

*سری ساخت

×

×

×

روش مصرف و احتیاطات(در صورت وجود)

_

×

×

تلفن پاسخگویی(شرکت واردکننده)

×

×

×

تلفن شکایات (سازمان غذا و دارو)

_

×

×

*در مرحله آغاز طرح درج سری ساخت اجباری نبوده و در صورت تقاضا و تعهد شرکت واردکننده مبنی بر صحت سری ساخت محموله وارداتی، ارسال آن به استعلام کننده بلامانع است.32. با توجه به بند 31 در صورت پاسخگویی از هر یک از سیستم های موجود(طرق ممکن) در صورت استعلام مجدد عبارت" این کد قبلاً توسط شخص دیگری استعلام شده است" یا "این کد قبلاً توسط شما استعلام شده است" علاوه بر سایر اطلاعات برای فرد استعلام کننده ارسال شود.بدیهی است پس از بررسی تقاضاهای دریافتی بازدید ارزیابی از مکان، امکانات، ظرفیت عملیاتی، انبارها و دستگاهها و تجهیزات چاپ و الصاق، نرم افزار و مرکز داده ها و سرویس دهنده ها توسط کارشناسان و مدیران ارشد سازمان تا تاریخ 06/11/1390 بعمل خواهد آمد.

 

 

 

Top