صدور ضمانت‌نامه گمرکی آغاز می‌شود

21/5/93

صدور ضمانت‌نامه گمرکی آغاز می‌شود

 با ابلاغ و تایید شرایط عمومی ضمانت‌نامه ورود موقت کالا توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، صدور ضمانت‌نامه گمرکی توسط این صندوق در دستور کار قرار گرفت.

طاهر شه حامد اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات بیشتر به جامعه هدف و صادر کنندگان، یکی از برنامه‌های صندوق در سال جاری، ارائه خدمات سفارشی و مطابق با نیاز صادر کنندگان است.

در این راستا و با توجه به درخواست‌های مکرر ذی‌نفعان جهت صدور ضمانت نامه گمرکی توسط این صندوق، پیشنهاد ارائه این خدمت توسط صندوق به همراه شرایط عمومی صدور این نوع ضمانت‌نامه برای تایید نهایی توسط وزیر صنعت و رئیس مجمع عمومی صندوق ارسال شد و در اواخر تیر ماه سال جاری، مورد تایید قرار گرفت و بر همین اساس صدور این نوع ضمانت نامه در سال‌جاری آغاز می شود.
مدیر عامل صندوق در ادامه اظهار داشت: البته بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، سیستم بانکی کشور موظف به صدور این نوع ضمانت‌نامه است، اما با توجه به نگاه حمایتی صندوق به مقوله صادرات، شرایط صدور این ضمانت نامه برای صادر کنندگان و به‌ ویژه مشتریان قدیمی و خوش حساب به مراتب سهل تر از سیستم بانکی خواهد بود.

وی سرعت عمل در ارائه این خدمت توسط صندوق و همچنین شرایط سهل تر وثایق قابل اخذ از صادر کنندگان برای صدور ضمانت نامه گمرکی توسط صندوق را از مزیتهای فعلی آن نسبت به صدور این نوع ضمانت نامه توسط سیستم بانکی برشمرد و افزود: هدف از سرعت ارائه این خدمت توسط صندوق، حفظ فرصتهای طلایی برای صادر کنندگان و تجهیز منابع آنها برای صادرات مجدد کالای نهایی است، تا در چرخه تولید و صادرات ایشان به این دلیل وقفه ای حاصل شود.

شه حامد در پایان اظهار داشت: بسته پیشنهادی نرخ کارمزد صدور این نوع ضمانت نامه با شرایط ترجیحی و پایین تر از سیستم بانکی تهیه شده که پس از تصویب در ارکان تصمیم گیری صندوق برای تصویب نهایی برای هیات وزیران ارسال می‌شود و امیدواریم با موافقت نهایی دولت بتوانیم خدمات سریع، دقیق و ارزانتری به جامعه صادر کنندگان کشور ارائه دهیم.

 

Top